Newsy

Pierwsze efekty Euro 2012. Resort turystyki przewiduje wzrost liczby turystów w 2013 r. nawet o pół miliona

2012-12-28  |  06:55

Polskę może w najbliższych latach odwiedzać 500 tys. turystów więcej  szacuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wpływy z turystyki zagranicznej do 2020 roku wzrosłyby wówczas o 4-5 mld zł. W 2012 roku nasz kraj odwiedziło 13,5 mln obcokrajowców.

 – Od 2010 roku odnotowujemy stałe wzrosty przyjazdów. Mamy nadzieję, że rok 2012 zamknie się kolejnym takim wzrostem, a liczba turystów sięgnie co najmniej 13,5 mln – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Sobierajska, wiceminister sportu i turystyki. – Liczymy, zwłaszcza biorąc pod uwagę efekt Euro 2012, że te wzrosty powinny być na poziomie pół miliona gości rocznie – dodaje.

Jak podkreślają przedstawiciele branży, to optymistyczne prognozy, bo w pierwszym kwartale tego roku do Polski przyjechało tylko blisko 3 mln zagranicznych turystów. Co więcej, w czasie rozgrywek piłkarskich liczba nocujących w kraju gości wzrosła jedynie o około 78,5 tys. osób, czyli o niecałe 17 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przyrost liczby obcokrajowców, którzy przyjechali do Polski w czasie Euro 2012, był jednak większy, bo nie wszyscy zdecydowali się na nocleg, jak np. Czesi.

 – Same mistrzostwa Europy przyciągnęły ponad 650 tys. zagranicznych gości, kibiców, fanów piłki nożnej. W samym tylko okresie Euro 2012 wydali u nas powyżej 1 mld zł – wylicza wiceminister sportu i turystyki.

Z opublikowanych przez Instytut Turystyki danych wynika, że każdy obcokrajowiec podczas Euro 2012 zostawił w Polsce średnio 1,5 tys. zł; dzienne – 243 zł. Przy uwzględnieniu wydatków związanych z noclegiem, transportem czy ubezpieczeniem dało to już średnio 2,6 tys. zł.

Część analityków twierdzi jednak, że Euro 2012 wręcz zniechęciło niektórych turystów do przyjazdu do naszego kraju. Chodzi o tych, którzy nie interesują się piłką i obawiali się wzrostu cen w czasie mistrzostw. A na tzw. efekt Barcelony (wzrost atrakcyjności turystycznej kraju po znaczącej imprezie sportowej) przyjdzie Polsce jeszcze poczekać. Zysk z takich wydarzeń zwykle rozkłada się w latach, a na wzrost ruchu turystycznego i przychodów branży przekłada się stopniowo. Potwierdzają to badania przeprowadzone wśród turystów po pierwszej części rozgrywek. Pokazały, że 81 proc. badanych chce przyjechać ponownie do Polski w najbliższych trzech latach. Ponad 90 proc. ma rekomendować nasz kraj znajomym.

Według badań PBS 93 proc. ankietowanych Polaków uznało, że Euro 2012 wzmocniło wizerunek Polski za granicą. Same rozgrywki były trzecim z rzędu dużym wydarzeniem, które pomogły w promocji kraju.

 – Od trzech lat Polska ma okazje być partnerem albo gospodarzem dużych i ważnych wydarzeń. Począwszy od Roku Chopinowskiego, poprzez naszą prezydencję w Radzie UE, a w tym roku mistrzostwa Europy w piłce nożnej – wylicza Katarzyna Sobierajska. I dodaje: – To wszystko przyczynia się do tego, że wizerunek Polski się zmienia, a co za tym idzie, cieszymy się coraz większym zainteresowaniem turystów zagranicznych.

W 2011 roku liczba osób odwiedzających Polskę wzrosła do 13,3 mln z 12,5 mln rok wcześniej podaje Instytut Turystyki. Jego prezes, Krzysztof Łopaciński, przewiduje, że liczba turystów może w przyszłym roku wynieść 13,8 mln osób.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Handel

Poczta Polska walczy o klientów wśród sprzedawców internetowych. Spółka chce do 2020 r. podwoić przychody na rynku paczkowym

Dla sprzedających przez internet Poczta Polska uruchomiła nową ofertę, obejmującą dostarczenie przesyłki, jej opakowanie i ubezpieczenie. Ma to wzmocnić pozycję spółki na rynku e-commerce. Zgodnie ze strategią Poczty Polskiej do 2020 roku paczki i przesyłki w ramach e-handlu mają być głównym obszarem wzrostu. Spółka zakłada 1,5 mld zł przychodów w tym obszarze i 100-proc. wzrost.

Motoryzacja

Pod koniec września Opel uruchomi w Gliwicach masową produkcję nowej Astry V. W salonach auto pojawi się pod koniec października

W fabryce Opla w Gliwicach 29 września pełną parą ruszy produkcja modelu Astry najnowszej generacji. Koncern liczy, że dzięki nowatorskim rozwiązaniom tego samochodu, który m.in. może być wyposażony w innowacyjny system wsparcia kierowcy Opel OnStar, znacząco zwiększy sprzedaż. Do salonów samochód trafi pod koniec października.

Konsument

Ustawa o książce zakończy wojny cenowe. Ceny wyjściowe książek będą niższe

Ustawa o książce może pomóc ustabilizować polski rynek wydawniczy. Skorzystają na tym czytelnicy, autorzy, wydawcy oraz księgarze. Nowe przepisy mają ukrócić wojnę cenową między księgarniami, na czym zyskają przede wszystkim te mniejsze i autorskie, które często przegrywały walkę o klienta z dużymi sieciami. Niższa ma być też cena wyjściowa książek, obecnie często sztucznie zawyżana. Wprowadzenie ustawy ma również zagwarantować szerszą ofertę wydawniczą. 8 września projekt ustawy analizować będzie sejmowa podkomisja nadzwyczajna.

Bankowość

Polskie spółki dobrze sobie poradziły w I półroczu. Końcówka roku może być trudniejsza dla firm surowcowych i banków

I półrocze przyniosło nie najgorsze wyniki polskim spółkom giełdowym. Inwestorzy nie powinni się czuć rozczarowani nawet trudnymi sektorami, takimi jak bankowy czy surowcowy. O ile jednak kolejne miesiące nie przyniosą zapewne pogorszenia kondycji większości spółek, o tyle niektóre banki czy firmy wydobywcze mogą rozczarować.

Handel

Rośnie rynek luksusowych mebli w Polsce. Przy zakupie najważniejsza jest wysoka jakość i staranne wykonanie

Polacy coraz chętniej otaczają się luksusowymi przedmiotami, a wysokiej jakości meble stają się symbolem dobrego statusu materialnego. W ubiegłym roku wartość rynku luksusowych mebli sięgnęła 625 mln zł i cały czas rośnie w tempie 10 proc. rocznie – wynika z raportu KPMG.